Pracownie

GOSPODARSTWO DOMOWE

Tutaj uczymy się:

  • estetycznego nakrywania stołu, estetyki spożywania posiłków,
  • przygotowywania różnego rodzaju dań śniadaniowych, obiadowych, deserów oraz potraw na uroczystości WTZ
  • posługiwania się narzędziami i urządzeniami kuchennymi, obsługi sprzętu AGD
  • wyrabiania nawyków utrzymania czystości i higieny w kuchni
  • systematycznego i dokładnego wykonywania wszelkich czynności porządkowych

TKACKA Z ELEMENTAMI SZYCIA

Tutaj uczymy się:

  • tkania na ramach tkackich, krośnie poziomym, krosienkach tabliczkowych i deseczkach tkackich - wykonanie makatek, dywaników, zakładek do książek
  • szycia ręcznego i maszynowego
  • haftu krzyżykowego, wstążeczkowego, matematycznego
  • filcowania na mokro i sucho wełny czesankowej, wyrabiania z niej ozdobnych przedmiotów
  • techniki patchworkowej

PRZYRODNICZO - OGRODNICZA

Tutaj uczestnicy:

  • nabywanją umiejętności posługiwania się narzędziami ogrodniczymi
  • poznają wiadomości dotyczące życia roślin i zwierząt w ich naturalnych środowiskach
  • kształtują umiejętności uprawy, pielęgnacji roślin doniczkowych i ogrodniczych, poznają zasady uprawy oraz sadzenia drzew
  • opiekują się zwierzętami
  • wykonują kompozycje, stroiki z kwiatów i półproduktów ozdobnych
  • podejmują współpracę z ogrodnikami, działkowiczami w celu wymiany doświadczeń, oraz podejmują wspólpracę z PTTK, Urzędem Miasta, organizacjami pozarządowymi

CERAMICZNO - PLASTYCZNA

Tutaj uczymy się:

  • prostych technik wykonywania wyrobów artystycznych i użytkowych z gliny, gipsu
  • poznanie technik suszenia, wypalania i szkliwienia i ozdabiania wyrobów ceramicznych
  • wykonywania prac z zakresu plastyki (tworzywa sztuczne, tektura, papieroplastyka, rzeźba w materiale miękkim – masa solna, masa papierowa, modelina, plastelina itp.)
  • wykorzystanie akwareli, pasteli, ołówka, węgla do tworzenia prac malarskich
  • prace techniką kolaż, decupage.

PODTRZYMYWANIA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH

Tutaj uczymy się:

  • podstaw pracy z komputerem
  • obsługi programów użytkowych (Word, Point, Power Point, Gimp)
  • korzystania z Internetu w celu zdobywania wiedzy oraz zakładania i korzystania z poczty elektronicznej
  • wykonywania kartek okolicznościowych, dyplomów, zaproszeń, podziękowań, wizytówek, adresowania kopert, wypełniania druków urzędowych
  • kontynuowania i rozwijania umiejętności szkolnych: pisania, czytania, liczenia
  • poprawy i rozwoju zdolności manualnych poprzez wykonywania prac plastycznych
  • redagowania i pisania tekstów - wydawanie gazetki warsztatowej „Nasze Warsztaty”, prowadzenie Kroniki WTZ
  • pracy z programami edukacyjnymi (w zależności od poziomu rozwoju intelektualnego uczestnika – programy graficzne, poznawanie liter i cyfr, nauka pisania, nauka liczenia itd.)

PRACOWNIA INTROLIGATORSKA

Tutaj kształtujemy umiejętności:

  • prawidłowego korzystania z maszyn znajdujących się w pracowni – gilotyna, bindownica, prasa, ksero,
  • naprawy książek
  • wykonania galanterii papierniczej (koperty, pudełka, torebki, zakładki do książek).
  • usprawniania manualnego (staranne wycinanie, dziurkowanie elementów dekoracyjnych, szycie zeszytów jednoskładowych, pudełek).
  • oszczędnego zagospodarowania materiałów introligatorskich

PRACOWNIA WITRAŻU I TECHNIK RÓŻNYCH:

Uczestnicy w ramach tej pracowni poznają i doskonalą umiejętności w zakresie:

  • Malawania farbami ceramicznymi i witrażowymi na szkle, pleksi,, folii do bindowania
  • Ozdabianie wyrobów ceramicznych
  • Wykonywanie zawieszek do okien
  • Malowanie farbami żelowymi
  • Działania w zakresie decupage, papieroplastyki, masy solnej

PRACOWNIA MAJSTERKOWICZA

Tutaj uczymy się:

  • Obróbki drewna oraz metalu
  • Nabywania umiejętności posługiwania się ręcznymi narzędziami i elektronarzędziami
  • Wycinania w drewnie i materiałach drewnopochodnych, piłowania, szlifowania, wiercenia, konserwacji drewna
  • Poznawanie techniki obróbki metalu, łączenia elementów metalowych, lutowania obwodów elektrycznych

PRACOWNIA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH I AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ

Głównym celem pracowni jest:

  • przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie
  •   zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi: czystości, ekonomiczny, kulinarny.
  • Nauka  nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów, aktywnego słuchania, odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne, asertywności, zachowania w grupie
  • kształtowanie uniwersalnych umiejętności potrzebnych pracownikowi, takich jak zaradność i samodzielność, punktualność, odpowiedzialność, wytrwałość, terminowość, poszukiwanie informacji, samokontrola, współpraca
  •  Odkrywanie mocnych i słabych stron
  • Sprecyzować  preferencje, umiejętności i ograniczenia uczestnika
  • Określenie oczekiwań  zawodowych
  • Rozwijanie zdolności i zainteresowań
  • Poznać metody i techniki poszukiwania pracy
  • Napisać życiorys, list motywacyjny, podanie o pracę, CV, wypełnić formularze niezbędne przy zatrudnieniu
  • uczestnictwo w szkoleniach, spotkaniach informacyjnych związanych z zatrudnieniem, wizyty w zakładach pracy
  • Przygotować się do rozmowy z pracodawcą
  • Określić wartości płynące z podjęcia pracy
  • Realizacja  praktyk zawodowych
  • Rejestracja w PUP
  • Poszukiwanie pracy i pomoc w zatrudnieniu

PRACOWNIA SZTUKI UŻYTKOWEJ

Celem pracowni jest:

  • przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie
  • zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi: czystości, ekonomiczny, kulinarny.
  • nauka  nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów, aktywnego słuchania, odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne, asertywności, zachowania w grupie
  • kształtowanie uniwersalnych umiejętności, takich jak zaradność i samodzielność, punktualność, odpowiedzialność, wytrwałość, terminowość, samokontrola, współpraca w grupie
  • odkrywanie mocnych i słabych stron
  • rozwijanie zdolności i zainteresowań
  • rozwijanie wrażliwości twórczej uczestników
  • nauka i doskonalenie sprawności manualnych w nowo poznanych technikach,
  • rozwój intelektualny i emocjonalny,
  • kształtowanie postaw wobec pracy indywidualnej i grupowej

Zadania te realizowane są poprzez uczestnictwo w zajęciach malarstwa, rysunku, rzeźby, papieroplastyki, rękodzieła (wykonywanie przedmiotów uzytkowych)

PRACOWNIA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH I ŻYCIA CODZIENNEGO

Głównym celem pracowni jest:

  • przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie
  •   zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi: czystości, ekonomiczny, kulinarny.
  • Nauka  nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów, aktywnego słuchania, odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne, asertywności, zachowania w grupie
  • kształtowanie uniwersalnych umiejętności, takich jak zaradność i samodzielność, punktualność, odpowiedzialność, wytrwałość, terminowość, samokontrola, współpraca w grupie
  •  Odkrywanie mocnych i słabych stron
  • Sprecyzować  preferencje, umiejętności i ograniczenia uczestnika
  • Rozwijanie zdolności i zainteresowań

W pracowni umiejętności społecznych i życia codziennego  uczestnicy będą wykonywać różnorodne prace, doskonalić znane techniki pracy i poznawać nowe. Rozwijać umiejętności poprzez uczestnictwo w zajęciach we wszystkich pracowniach WTZ. W okresach przedświątecznych uczestnicy będą angażować się  w przygotowanie aukcji świątecznych.

 

Pracownia prowadzi:

  • trening kulinarny:zapoznanie z urządzeniami AGD i ich bezpieczna obsługą, nauka przygotowania prostych posiłków,
  • trening funkcjonowania w codziennym życiu,
  • trening umiejętności praktycznych (nabywanie lub doskonalenie umiejętności związanych z higieną. Stosowanie odpowiednich środków czystości i kosmetyków. Dobieranie stosownej odzieży do okoliczności, pory dnia i roku, samodzielnego prania, prasowania, składania ubrań, rozwieszania wypranej bielizny.
  • trening budżetowy
  • trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów
  • ergoterapię.( doskonalenie umiejętności pielęgnacji roślin, porządkowanie alejek, dbałości o zieleń wokół placówki).

REHABILITACJA:

Rehabilitacja ruchowa prowadzona jest w WTZ codziennie dla wszystkich uczestników. Każdy podopieczny ma opracowany indywidualny program z uwzględnieniem zaleceń lekarskich.

Zajęcia rehabilitacyjne obejmują:

  • ćwiczenia poprawiające ogólną sprawność i kondycję fizyczną
  • kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie motoryki ciała
  • zapobieganie pogłębianiu skrzywień i narastaniu przykurczy
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała w czynnościach dnia codziennego
  • treningi przygotowujące uczestników do udziału w zawodach sportowych, wyjścia na basen, wycieczki rowerowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu

POMOC PSYCHOLOGICZNA to:

  • udzielanie wsparcia psychologicznego uczestnikom
  • pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów
  • prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych
  • treningi asertywności, umiejętności poznawczych, relaksacyjnych
  • diagnostyka i opiniowanie

TRENER PRACY

Trener pracy to osoba, która pomaga zdobywać Uczestnikom doświadczenie zawodowe oraz wspiera ich często w pierwszych krokach na rynku pracy.

Wsparcie trenera pracy to:

- pomoc w określeniu mocnych stron, umiejętności, zainteresowań

- pomoc w określeniu celów zawodowych

- warsztaty grupowe z zakresu samooceny, motywacji, aktywnego poruszania się po rynku pracy

- motywowanie Uczestników do aktywności zawodowej poprzez udział w próbkach pracy, praktykach zawodowych

- wyszukiwanie odpowiednich miejsca pracy dla Uczestników

- ciągłe wsparcie w procesie aktywizacji zawodowej – pomoc w dotarciu do miejsca pracy, pomoc w zaadoptowaniu się  w nowym miejscu, nauka czynności, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, integracja ze środowiskiem